Ursus 4.0
Technologische innovatie voor een optimale klantenservice
Vlaanderen staat voor een uitdaging van formaat: de toekomst van de maatwerkindustrie op kmo-niveau garanderen. Een duidelijk plan van aanpak is in geen enkel handboek te vinden. Volgens zaakvoerder Jan De Paepe van Ursus bv omvat het futureproof-model voor de Vlaamse kmo’s 3 essentiële elementen: gezond boerenverstand, innovatieve producten en voluit durven gaan in automatisering.
Met die ‘mindset’ en een vernieuwd elan startte Ursus in 2017 met het ontwikkelen van nieuwe producten. Het vormde de eerste fase van het Ursus 4.0-intiatief (naar analogie met Industry 4.0), dat het bedrijf en zijn toekomst moet veiligstellen.
Automatisering van order tot productie…
Het eerste eindpunt betekent tegelijk ook een ‘next level’-startpunt: de lancering van het nieuwe Ursus-bestelplatform (shop.ursus.be). Dat automatiseert niet alleen de doorstroming van alle klantenorders en hun technische gegevens, maar stroomlijnt ook alle communicatie van en met de klanten. Het platform is bovendien gelinkt aan onze belangrijkste productievoorzieningen (bijvoorbeeld voor de aansturing en programmatie van CNC-machines). Het kan desgewenst zelfs communiceren met de eigen ERP-systemen van de klanten. Momenteel integreert URSUS de eerste A.I.-toepassingen in het platform.
…met oog voor de menselijke factor
“Smart Industry is de toekomst, maar niet zo evident voor een kmo,” voegt Jan De Paepe toe. “Hoe start je dit proces – welke partners en leveranciers gaan hierin mee? Zoals altijd begint alles bij de medewerkers. Hun vakkennis en enthousiasme spelen in dergelijke verhalen de hoofdrol. Met het aspect ‘people’ voegen we een dimensie toe, die we intern Ursus 4.1 noemen. Onze slogan ‘We are ALU -MAN- TASTIC’ betekende zo het startpunt van een verhaal, met als ultieme streefdoel het realiseren van de optimale klantenervaring en -service.”